הפחתת חיוב מזונות שנקבע בהסכם

האם ניתן להביא להפחתת חיוב מזונות שנקבע בהסכם גירושין? זו שאלה שמעסיקה הורים, מייצגים שופטים ודיינים.

הגישה הרווחת היא שכדי לשנות חיוב מזונות ילדים שנקבע בהסכם או בפסק דין יש להוכיח שינוי נסיבות מהותי. מדובר במבחן שמורכב מפרטים מסויימים.

בע"מ 919 מה זה אומר?

כיום אנחנו מצויים בעידן חדש וזאת בעקבות ההלכה המכונה "בע"מ  919/15". בסקירה של פסקי דין שנתנו לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה ניתן ללמוד על מגמה חדשה כשמדובר בקטינים מעל גיל 6.

במקרים כאלו נוכל לראות הפחתה משמעותית כי החיוב החדש יקבע לפי בע"מ 919.

לדוגמא ניתן לראות את פסק הדין של כבוד השופטת גילה ספרא – ברנע, בתלה"מ 19435-11-18, מיום  04.09.2020 לענין הפחתת חיוב שנקבע בהסכם גירושין.

מה היה שם?

מדובר בשלושה ילדים שכולם מעל גיל 6. הסכם הגירושין נחתם בשנת 2016 ובמסגרתו נקבעה המשמורת אצל האם. לאב נקבעו זמני שהות. המזונות נקבעו בסך 5,000 ש"ח. כעבור חצי שנה הורחבו זמני השהות ולמעשה הילדים שהו אצל האב כמחצית מהזמן.

כעבור שנתיים ביקש האב להפחית את המזונות. לטענתו הוא נקלע למציאות בלתי הגיונית היוצרת  "הורה עשיר" לעומת "הורה עני". הוא סיפר כי כתוצאה מההסכם רב משכורתו מופנית לתשלום דמי המזונות, כאשר הקטינים  נמצאים אצלו חצי מהזמן והוא סופג תלונות מהילדים על כך שאינו רוכש להם דברים כפי שאימם רוכשת והאב ביקש משמורת משותפת והפחתת מזונות.

האם מצידה טענה כי מה שעומד מאחורי הבקשה למשמורת משותפת (היה מדובר בהוספת יום חמישי אחת לשבועיים) הוא הרצון בהפחתת המזונות. בית המשפט

שינוי הנסיבות

כשבית המשפט בדק את הטענות הוא קבע כי שחלוקת זמני השהות לפי הגשת התביעה, היתה חלוקה של 8/6 סטנדרטית. למעשה היה מדובר ב  43%-57%.

בתסקיר של העו"ס צויין שאין מניעה להוספת יום לבקשת האב ונאמר כי יש חשש של האם מהוספת היום לאב שאז המשמורת תהיה משותפת ותהיה לכך השלכה לענין המזונות. עוד צויין כי נעשה נסיון לטשטש את החשש באמצעות טענות נגד תפקודו של האב.

האם הלינה על תנאי שהותם של הקטינים בבית האב והיא קבלה על כך שהם ישנים שלושתם בחדר אחד בדירתו של האב כאשר בהיותם אצל האם  הבנות מתגוררות עימה באותו חדר.

במסגרת ההליך הוכח כי חלה עלייה משמעותית בשכר האם והגדלה מסויימת בזמני השהות אצל האב ולכן מתקיים שינוי הנסיבות הנדרש.

צרכי הקטינים

לגבי צרכי הקטינים נקבע כי צרכי כל אחד הינם בסך 1,600 ₪ וחושב מדור רעיוני לעתיד כיוון שהאם מתגוררת אצל הוריה.

בסופו של דבר נקבע שהאב ישלם סך של 800 ש"ח לכל ילד, כולל מדור. מדובר בהפחתת חיוב של  50% מהמזונות שנקבעו בהסכם הגירושין.

רוצים להתייעץ? השאירו פרטים ועו”ד אסתי וייסלר תחזור אליכם בהקדם.


הכותבת לא ייצגה בהליך, האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי.

 

השארת תגובה