משמורת ואחריות הורית

 

בשנים האחרונות חלים שינויים בפסיקות בתי המשפט לענייני משפחה. השינויים בפסיקה הם תוצאה של שינוי במבט על השלכות פרידת ההורים על הילדים.

לאחרונה בית המשפט המחוזי בתל אביב נדרש לסוגית משמורת ואחריות הורית. מדובר בפסק דין שניתן ביום 18.5.21 בעמ"ש 13008-02-21 א.ק. נגד מ.ע.ק. מפסק הדין ניתן ללמוד על שינוי תפיסה במה שקשור בתפקוד ההורי.

נסיבות המקרה

מדובר בפסק דין שניתן בערעור. הערעור הוגש על קביעת בית המשפט לענייני משפחה לפיה המשמורת על ילדי בני הזוג תהיה משותפת. בית המשפט אימץ את הסדרי השהות שהומלצו בתסקיר שירותי הרווחה. הערעור נדחה בהסכמה ולא נעשה שינוי בקביעות בית המשפט למשפחה .

ייצוג בטוח עוד לפני הצעד הראשון

משמורת ואחריות הורית

בפסק הדין יש אמירות חשובות לגבי המונח משמורת. לדברי בית המשפט הגיעה העת לשנות את השיח בכל מה שקשור למשמורת של קטינים. בית המשפט קורא להפנות את תשומת הלב והשיח ל"אחריות הורית" ולהסדרי השהות. מדובר באמירה חשובה שיכולה לעזור בהרגעת הרוחות ולהפנות את האנרגיה של ההורים לטיפול בילדיהם.

בית המשפט מדגיש כי במצב המשפטי הקיים כיום במדינת ישראל מן הראוי להמנע מקביעה של הורה אחד כמשמורן. לעומת זאת יש לשאוף שההסדרים שנקבעים על ידי בית המשפט, בכל הנוגע לאחריות ההורית ולהסדרי השהות, יהיו כאלה שמאפשרים לשני ההורים להביא לידי ביטוי את אחריותם ההורית, בצורה הטובה ביותר, לטובתו של הקטין.

איך עושים את זה? על בית המשפט בכל תיק ותיק לתת את הדעת לאחריות ההורית. בתיקים מתאימים יש להפעיל חשיבה מי הוא ההורה שיהיה "ההורה האחראי". ההורה האחראי הוא זה שיקבל את ההחלטות השוטפות  שנוגעות לטיפול היומיומי והשגרתי בקטין.

אחריות הורית וחוק הכשרות המשפטית

בענין הזה חשוב לי לציין כי מבחינה משפטית שני ההורים בעלי סמכויות שוות כלפי ילדיהם מכוח חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. זהו המצב כל זמן שלא נשללה האפוטרופסות של אחד מההורים או שניהם. בדרך כלל בתיקי משפחה אין פגיעה בזכותו של ההורה כאפוטרופוס על ילדו.

יחד עם זאת האמוציות הנלוות לסכסוכי משפחה וסערת הרגשות, שבה נתונים ההורים, גרמו לכך שהתנהל מאבק סביב המונח "הורה משמורן".

כעורכת דין וכעובדת סוציאלית אני מברכת על האמירות של בית המשפט המחוזי. אני מייחלת ליום שבו סכסוכי משפחה יפתרו בצורה שלא תפגע בילדים המשותפים.

אם מעניין אותך לשמוע יותר על איך מתגרשים בלי לנהל מלחמות בבתי המשפט אתה מוזמן להשאיר פרטים או ליצור איתי קשר בנייד 050-6750691.

הכותבת לא ייצגה בפסק הדין.

השארת תגובה