פיטורי קיץ

 

עובדים רבים מוצאים את עצמם חרדים עם בואה של עונת הקיץ. החרדה אינה נובעת מיציאת הילדים לחופשה. החרדה של עובדים אלו מקורה בעובדה שבישראל אלפי עובדים ועובדות מפוטרים עם בואה של עונת הקיץ ללא קשר למקצוע ו/או לתפקיד שלהם.

מיהם מפוטרי הקיץ?

מפוטרי קיץ הם קבוצה של אלפי עובדים ועובדות שנכפתה עליהם מציאות של פיטורין כפויים בעונת הקיץ .אחוז ניכר של אותם מפוטרים הינם עובדי הוראה מקצועיים שבדרך כלל שבים לעבודתם ען תחילת שנ הלימודים.

מפוטרי הקיץ נותרים ללא פרנסה, ללא ותק ולעיתים גם ללא רצף תעסוקתי.

האם בפיטורי קיץ יש זכויות עובדים?

וכאן נשאלת השאלה האם למפוטרי קיץ אין זכויות מדיני עבודה? ברמת התיאוריה גם למפוטרי הקיץ אמורות להיות זכויות. למרות זאת מפוטרי קיץ , לפחות בסקטור ההוראה, מוצאים עצמם נעדרי זכויות הנדרשים לעמוד בתור בלשכת התעסוקה כדי להביא כסף לביתם בעונת הקיץ.

בעיניי מדובר בתופעה מכוערת ומקוממת. הנקודה המשמעותית היא שסיבת הפיטורין היא עונתית בלבד. בדיוק כמו שיש פירות שמפציעים על דוכני חנות הירקות בקיץ גם אותם עובדים נפלטים מהמערכת עם בואה של עונת הקיץ. וכאן חשוב לי להדגיש שזו אינה גזירה שצריך להשלים עימה. כעורכת דין לדיני עבודה ההמלצה שלי היא לערוך בדיקה מדוקדקת של חוזה העבודה ולבחון גם נסיבות נוספות.

האם מדובר במגמה נפוצה?

מדוח של לשכת התעסוקה עולה תמונה עגומה של עליה מתמדת במפוטרי קיץ. מפוטרי קיץ הם לא תמיד עובדי הוראה אולם זו הקבוצה הדומיננטית. יש לא מעט מורים שמועסקים כ"מורי קבלן" עסקים כמורי קבלן. חלקם לא מפוטרים רק בקיץ – אלא הם סובלים מהעדר שכר גם  בחופשות החג של משרד החינוך. אותם עובדים נאלצים להתמודד לא רק עם העדר שכר בחופשת הקיץ אלא עם צרה נוספת. העסקה בשנה הבאה מתחילה באפס שנות ותק.

במשרד החינוך יטענו כי מאחר ולא מתקיימים בינם לבין אותם מורים יחסי עובד מעביד אין בידי המשרד להדרש לסוגיה. כל זאת למרות שמדובר במורים בעלי תעודת הוראה המלמדים את החומר של המשרד ותחת פיקוחו.

מה תורם ליווי משפטי?

מניתוח הסוגיה נראה שהסיבה לקיפוח זכויותיהם של מפוטרי הקיץ היא העדר ידע משפטי מתאים. ממקרים של מפוטרי קיץ שבדקתי עולה שניתן להגן על זכויותיהם באופנים שונים. בדיקה של חוזה העסקה ונסיבות נוספות יכולות להוביל למסקנה משפטית שלעובד יש זכויות גם במקרה שהמעסיק מעוניין לפטרו בקיץ.

חשוב לי גם לציין שכפתרון ביניים מומלץ ביותר להתייצב מיידית בלשכת התעסוקה.

האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי והשימוש בו הינו באחריות המשתמש

הכותבת הינה עורכת דין, עו"ס ומגשרת מתמחה בדיני עבודה

השארת תגובה