חובת גילוי במכירת דירת מגורים

עומדים לפני מכירת דירת מגורים? כדאי שתקראו את הדברים הבאים!

מהי חובת גילוי שחלה על מוכר דירה?

במדינת ישראל חלות חובות שונות על מוכר דירה. אחת מחובות אלו היא חובת הגילוי. חובה זו היא חלק מהחובה לנהל מו"מ בתום לב.

על השלכותיה של חובה זו ניתן ללמוד מפסק דין שניתן על ידי בית משפט השלום בחיפה, שבו נפסקו פיצויים לרוכשים בסך של 50,000  ₪ וזאת מאחר שהמוכרים לא הדגישו כי לדירה הנמכרת אין חניה צמודה.

העובדות:

התובעים רכשו מהנתבעים דירת מגורים. בהסכם ובאישור הזכויות לא נאמר כי לדירה מוצמדת חניה. יחד עם זאת לתובעים הוצג טופס חיוב ארנונה שבו צויין תשלום עבור חניה/מחסן.

התובעים טענו כי המוכרים הציגו להם כי הדירה כוללת חניה צמודה ובדיעבד התברר להם כי  לדירה לא מוצמדת חניה ומדובר באזור שבו מצוקת חניה. הנתבעים טענו מנגד כי לא הטעו את המוכרים וציינו כי לדירה אין חניה צמודה.

על מה צריך להקפיד?

בפסק הדיו נקבע כי הנתבעים הטעו את התובעים ויצרו מצג שווא לגבי החניה. יחד עם זאת נקבע כי גם המוכרים התנהלו שלא כדין והיה עליהם לפעול כעצת עורך דינם ולדחות את מועד החתימה על ההסכם עד לאחר ביצוע בדיקות נדרשות.

השופטת דחתה מספר טענות של התובעים כלפי הנתבעים אולם קבלה את הטענה כי הנתבעים לא עמדו בחובת הגילוי המוטלת עליהם בענין החניה והיה עליהם להבהיר באופן חד משמעי כי לדירה אין חניה צמודה. השופטת קבעה שניתן לראות בהנהגות הנתבעים הטעיה כלפי התובעים ועליהם לפצות את התובעים בגין הנזק שנגרם מהפרת החובה.

יחד עם זאת השופטת השיתה על התובעים אחריות המכונה "אשם תורם" מאחר שחתמו על ההסכם תוך עצימת עיניים מבדיקות חיוניות ולקחו על עצמם סיכון ברור.

גורם נוסף שהיווה נתון בפסיקת הפיצוי היה לחץ שהופעל מצד הנתבעים על התובעים לחתימה מיידית על ההסכם וללא אפשרות סבירה לבדוק את מצבה המשפטי של הדירה.

בסופו של יום ולאחר שקלול כל הנתונים חוייבו הנתבעים לפצות את התובעים ב 50,000 ₪ ובנוסף בתשלום הוצאות. ( ת"א 47843-10-15).

שוכרים דירת מגורים? משכירים דירת מגורים? יש חוקים שצריך לדעת!

אין לראות באמור משום יעוץ משפטי והוא לידיעה בלבד. הכותבת לא יצגה בתיק

רוצים להתייעץ? מחפשים יעוץ משפטי לעסקים קטניםהשאירו פרטים ועו”ד אסתי וייסלר תיצור עימכם קשר בהקדם!

השארת תגובה