זכרון דברים – דברים שחשוב לדעת

בעסקאות נדל"ן לא מעטות עורכים "זכרון דברים" ורק לאחר זמן מה נחתם חוזה מפורט.

הדין הישראל מחייב כי זכרון הדברים יכלול מינימום של פרטים חיוניים הקשורים בעסקה וזכרון דברים שאינו כולל את הפרטים האלו הינו חסר תוקף משפטי. לכן אם אתם רוכשים דירה מקבלן או דירה יד שניה או שוכרים דירה ,עליכם לוודא שזכרון הדברים תקף ועמד בדרישות החוק.

יחד עם זאת זכרון דברים אינו אמור לכלול את מכלול התנאים המפורטים בחוזה.

זכרון הדברים הוא למעשה מסמך שבו קובעים את היסודות להסכם שעתיד להיערך בין הצדדים והוא חייב לכלוןל פרטים הרשומים בנסח הטאבו.

כוונת הצדדים

כשבאים לבחון את תוקפו של זכרון הדברים בוחנים מה היתה כוונתם של הצדדים והאם הצדדים התכוונו לבצע עסקה ביניהם. בין היתר בוחנים את ההתנהלות לפני ולאחר זכרון הדברים ואת תכנו של זכרון הדברים.

 

מה בוחנים?

בחינתו של זכרון הדברים מתייחסת לשני עניינים: היסודות שהצדדים קבעו בזכרון הדברים עצמו ומה שמכונה "נוסחת הקשר". נוסחת הקשר פירושה הקשר שנקבע בין זכרון הדברים ובין החוזה הפורמלי שאמור להחתם בהמשך לזכרון הדברים.

  1. תוכן זכרון דברים – שלב ביניים במו"מ או כוונה ליצירת הסכם משפטי?

כשבוחנים את תוכן זכרון הדברים ומוצאים שהצדדים קבעו את היסודות העיקריים של העסקה, סביר  להניח כי היתה כוונה ליצירת יחסים משפטיים ולכרות הסכם מחייב ואין מדובר בשלב ביניים במשא ומתן.

לעומת זאת, אם התנאים החיוניים לעסקה – כגון תמורה , פרטי הנכס, מיסים לא הוסכמו בין הצדדים, סביר להניח כי אין התגבשות של עסקה והמשא ומתן טרם הסתיים.

  1. נוסחת הקשר בזכרון דברים

כאמור, גם נוסחת הקשר נבחנת. יש מקרים שנוסחת הקשר לא תכתב במפורש אבל ניתן להסיק מהניסוח על קיומה של נוסחת הקשר. למשל: ניסוח המאזכר כי זכרון הדברים כפוף לחוזה פורמלי  יש בו כדי להצביע כי הצדדים ראו בזכרון הדברים שלב ביניים בלבד במשא ובמתן. אבל אם נכתב בזכרון הדברים כי הוא ישמש עד לעריכת הסכם הרי שניתן ללמוד מכך כי רצון הצדדים הוא שזכרון הדברים יכנס לתוקפו מיד.

רוצים לדעת עוד? השאירו פרטים  ועו”ד אסתי וייסלר תחזור אליכם בהקדם!

המידע המוצג כאן אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או המלצה מכל סוג ו/או חוות דעת, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי טרם נקיטת כל הליך. כל הסתמכות על המידע המוצג כאן היא באחריותך בלבד

השארת תגובה