זכויות יוצרים במתכונים

השאלה האם קיימות זכויות יוצרים במתכונים להכנת מאכל או משקה, מעסיקה מתכונאים רבים ואת אנשי תעשיית האוכל. ביום 20.7.21 יחול יום העוגה הבינלאומי. זה הזמן להבין האם להכנת עוגה יש רכיבים המוגנים בזכויות יוצרים או לא ואיך מתייחסת הפסיקה לתביעות של מתכונאים כנגד מי שמעתיק את המתכונים.

על מה ניתן לקבל הגנה של זכויות יוצרים?

בהתאם לחוק זכויות יוצרים, התשס”ח–2007, זכויות יוצרים חלות באופן אוטומטי על יצירות מקוריות ואלו אינן חלות במקרה שמדובר ברעיון, תהליך ושיטת ביצוע. בנוסף החוק מונה מספר קטגוריות של יצירות מוגנות.

האם ניתן לקבל הגנה של זכויות יוצרים למתכון?

התשובה לשאלה מחייב לבחון האם המתכון נחשב למה שמוגדר בחוק "יצירה מקורית מתכון להכנת מאכל או משקה הוא למעשה רשימה של מצרכים. רשימה של מצרכים לא מהווה יצירה מקורית שעומדת בפני עצמה. גם אופן ההכנה אינו מהווה יצירה מוגנת מאחר שמדובר בשיטת עבודה ו/או תהליך הכנה.

יחד עם זאת יהיו מקרים שמתכון יקבל ההגנה של זכויות יוצרים. למשל, מקרה שיהווה חדשנות ספרותית ו/או יצירה ספרותית.

האם ספר מתכונים מוגן בזכויות יוצרים?

למרות שמתכון מסויים אינו מוגן בזכויות יוצרים, אוסף של מתכונים שפורסם באופן מסודר, יכול לקבל הגנה. הסיבה לכך היא שהאוסף מהווה יצירה מקורית העומדת בפני עצמה, ומשכך היא מוגנת תחת חוקי זכויות היוצרים. במקרה שהאוסף או חלק ממנו הועתק באופן ישיר מהיצירה המקורית, מדובר בהפרת זכויות היוצרים של היוצר המקורי.

איך מתייחסת הפסיקה לתביעות בענייני אוכל?

בהמשך למה שציינו לעיל, נראה שיש צדק בדחית תביעות שעניינם זכויות יוצרים במתכונים. ואכן עיון בפסקי דין מעלה שבמרבית המקרים התביעות מוכרעות לטובת הנתבע. דוגמא לכך ניתן לראות מפסק דין שמכונה "על השולחן". בשנת 2007 ניתן פסק דין בתביעה שהגישה חברת "על השולחן" נגד רשת "אורט". על השולחן טענה כי במסגרת אתר האינטרנט של אורטה פורסמו 14 מתכונים מקוריים שהועתקו ממגזין על השולחן, ללא אישור החברה. על השולחן דרשה פיצוי סטטוטורי של 280,000 ₪ (20,000 ₪ לכל הפרה).

בפסק הדין נדחתה תביעתה של על השולחן ע"י כבוד השופטת אביגיל כהן מבית משפט השלום בתל אביב.

ייצוג נחוש

 

מה קבעה השופטת ב"על השולחן?"

לקביעתה של כבוד השופטת, מתכון לכשעצמו אינו מהווה "תוכן מקורי". מתכון הוא למעשה אוסף של רעיונות ועובדות ולפיכך הוא אינו מהווה יצירה מקורית הזכאית להגנת זכויות יוצרים. השופטת גם התחשבה בעובדה כי תוכן המתכונים הועלה על ידי גולשים אקראיים וללא מעורבות מטעמה של רשת אורט.

כפי שניתן לראות בפסיקה זו, בית המשפט, אשר הסתמך על עקרונות דיני זכויות היוצרים בישראל ובארצות הברית, קבע מפורשות כי מתכון אינו מהווה יצירה מקורית, ומשכך אינו מוגן תחת חוקי זכויות יוצרים. זאת מאחר ודיני זכויות היוצרים אינם חלים על רעיונות, עובדות, או שיטות פעולה.

התביעה נדחתה ללא צו להוצאות.

כאמור גם בפסיקות נוספות הנטיה להתייחס למתכונים כאוסף של עובדות או תהליכים ולהמנע מלהכיר בהם כיצירה מקורית הזכאית להגנה.

הכותבת הינה עורכת דין העוסקת בזכויות יוצרים ובדיני עסקים.

האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי והשימוש בו הינו באחריות המשתמש

השארת תגובה