דמי הבראה- כל מה שצריך לדעת- חלק א

תקופת הקיץ היא העונה החמה גם אצל שכירים וגם אצל עצמאים והיבט מרכזי נוגע לדמי הבראה. אנחנו נרחיב על תשלום דמי ונקדיש לכך 3 פרקים.

רקע

במדינת ישראל עובדים שכירים זכאים לתשלום מענק מהמעסיק המכונה "דמי הבראה".

בד"כ דמי הבראה משולמים בחודשים יוני עד ספטמבר.

תשלום דמי הבראה מושפע ממספר גורמים שנתייחס אליהם במאמר זה, על מנת שתוכלו לדעת מהם הדברים שכדאי לשים אליהם לב ביחן אם אתם שכירים ובין אם אתם מעסיקים.

 

מהו התשלום עבור דמי הבראה?

דמי הבראה מקורם בעבר. בשנים עברו מעסיק שילם לעובדיו סכום כספי לצורך מימון שהייה במסגרת נופש כשהמטרה ה יתה שהעובד יוכל לצבור כוחות לנפוש ולהבריא. לצורך קבלת התשלום העובד היה נדרש להציג למעסיק קבלות. זאת אומרת שהזכאות לתשלום היתה מותנת בצריכת שירותי הבראה בפועל.

כיום , דמי הבראה מהווים תשלום של סכום סכום כספי שמטרתו לשמש את העובד לצורכי נופש והבראה, אולם אין צורך בהצגת קבלות כתנאי לקבלת הכספים.

בפועל, מדובר על תשלום חד פעמי שניתן אחת לשנה. בתנאים מסויימים ניתן לשלם את דמי ההבראה בפריסה לאורך השנה. תשלום בפריסה מחייב את הסכמת העובד וצריכה להיות לכך התייחסות בהסכם ההעסקה וכן תיעוד בתלושי השכר.

דמי הבראה הם חלק משכר עבודה ולכן יש חובה לשלם את המיסים הנדרשים גם מדמי ההבראה, אבל הם לא מהווים רכיב לצורך חישוב הפנסיה.

מהם התנאים לזכאות?

כל עובד שכיר שמשלים שנת עבודה זכאי לתשלום דמי הבראה. מדובר בזכות שהיא אוטומטית ואין צורך בפעולה יזומה מטעמו של העובד כדי לקבל את דמי ההבראה.

שימו לב!

הזכאות קיימת גם לעובד שמתפטר או מפוטר ובתנאי שסיום יחסי עובד מעביד יהיו בפועל לאחר תום שנת עבודה אחת אצל המעביד.

הרבה פעמים יחסי יעובד מעביד מסתיימים בסמוך להשלמת שנת עבודה ראשונה. במקרים שכאלה חשוב לדעת שתקופת הודעה מוקדמת נכללת ברצף ונצברת אולם אם מעסיק בחר באופציה של תשלום דמי הודעה מוקדמת חלף עבודה בפועל, התקופה לא תצבר. במאמר מוסגר נזכיר כי למעסיק יש זכות למנוע מהעובד לעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת ובתנאי שישלם לעובד את שכרו כאילו עבד בתקופת העבודה המוקדמת.

גם גמלאים המקבלים פנסיה תקציבית (הכוונה היא לעובדי המגזר הציבורי שהצטרפו עד 2002)  זכאים לקבל דמי הבראה. במקרה זה התשלום מועבר בחודש יוני.

וצים להיות מוגנים? השאירו פרטים  ועו”ד אסתי וייסלר תיצור עמכם קשר בהקדם.

הערה: הכתוב אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי ו/או התייעצות עם   מורה הוראה.

השארת תגובה