חיוב אם במזונות בבית הדין הרבני

 

בדרך כלל ההורה המחוייב במזונות ילדים הוא האב. יחד עם זאת יש מקרים שבהם האם היא זאת שחייבת בתשלום דמי המזונות. מדובר במקרים נדירים אבל קיימים. ניתן ללמוד על כך מפסיקה שנתנה בבית הדין הרבני

מה היו נתוני המשפחה?

מדובר בזוג הורים שלהם 4 ילדים קטינים. הקטינים במשמורת האב ומתגוררים עימו. המשפחה מצויה בתהליך של חידוש קשר בין האם לבין הקטינים. יש פערי השתכרות בין ההורים לטובת האב. בנוסף, לאם יש בעיו בריאות המקשות על השתכרותה ואף גורמות להוצאות, שחלקן ממומנות על ידי הוריה.

מה הסמכות לחיוב אם בדמי מזונות?

מקרים שבהם חויבה אם בדמי מזונות הינם נדירים. במקרה המדובר בית הדין הרבני סרב לבקשת האב לפסוק מזונות זמניים. לטענת בית הדין החיוב מן התורה הינו על האב. בנוסף האם משתכרת הרבה פחות מהאב ונעשים מהלכים לחידוש הקשר בין האם והילדים, עובדה שיכולה לשנות את ענין המשמורת.

האב פנה שוב בבקשה לחיוב מזונות. בפסק הדין ב 1284587/12 ציין בית הדין כי רק בנסיבות חריגות יש מקום לחיוב אם במזונות. למשל, כשהאם עשירה והאב עני.

במקרה המדובר האב הרויח הרבה יותר מהאם ולאם גם היה קושי נפשי שהשפיע לרעה על יכולתה לעבוד ולהרויח.

ייצוג נחוש

מה נפסק למעשה?

בית הדין הרבני דחה את בקשת האב. הנימוק לדחיה הינו בהתבסס על פערי ההשתכרות של הצדדים ומצבה הבריאותי הלקוי של האם. בית הדין בחן גם את טענת האב כי לאם יש חלק מסויים בדירה המשותפת שלהם. לדברי בית הדין אין לחייב את האם מכוח זכותה העתידית לקבל כסף מהדירה וזאת משום שהכסף אינו בידה כרגע. בנוסף, לאם יש צורך במגורים עבור עצמה.

וכמה מילים לסיום…

אמנם בית הדין דחה את בקשת האב אבל יחד עם זאת שיבח את פועלו למען ילדיו כפי שנכתב על ידי בית הדין:

"כפי שכבר רשמנו בעבר, ולא נימנע מלציין זאת שוב – בית הדין מוצא מקום לשבח אב שנוטל עליו חלק משמעותי מאוד בעול גידול הילדים, וסבור כי אכן לא קל לאב לגדל כמעט לבדו 8 ילדים (4 מהם בגירים), ולהעניק להם את כל צרכיהם, הגשמיים והנפשיים. ידע האב שהחלטת בית הדין לפטור את האם ממזונות הילדים אינה באה תוך חוסר התחשבות במצבו או תוך התעלמות מהמאמץ הרב שמשקיע לבדו בגידול הילדים, אלא מחמת הדין וההלכה הנוגעים למצב העומד בבסיס נסיבות תיק זה".

האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי והשימוש הינו באחריות המשתמש

הכותבת לא ייצגה בהליך

 

השארת תגובה