התפטרות בדין פיטורין וקורונה- מה הקשר?

בתקופת הקורונה הרבה מאד מועסקים שכירים שואלים את עצמם האם שווה להם להתפטר והאם יש מציאות של התפטרות בגין פיטורין וקורונה?  השאלה הזו  משמעותית כי היא משפיעה לגבי הזכאות לפיצויי פיטורין ולעיתים יש לה השלכות גם על זכאות לדמי אבטלה.

צריך לזכור שהתפטרות בדין פיטורין וקורונה יכולה לזכות לא רק בזכויות כמו פיצויים  אלא גם באבטלה אבל זה נושא לפוסט אחר.

מי זכאי לפיצויי פיטורין והאם זה גם במקרה של התפטרות?

באופן כללי הזכות לפיצויים מעוגנת בחוק פיצויי פיטורים. זכות זו קובעת כי עובד שמפוטר מהעבודה על ידי המעסיק זכאי לפיצויי פיטורין.

בנוסף, יהיו מקרים שבהם התפטרות ביוזמת השכיר – המועסק  תזכה בפיצויי פיטורין  וזאת עם השלים מינימום שנת עבודה אחת. המתפטר יהיה זכאי גם ליתר זכויות המפוטר מלבד פיצויים.

מהם התנאים להתפטרות בדין מפוטר?

השלמת תקופת ותק

סיבה מוכרת להתפטרות המזכה בפיצויים

חשוב! על מי שמתפטר להוכיח כי מדובר בהתפטרות בדין פיטורין וכן שאותה סיבה היא הגורם להפסקת העבודה ביוזמת המועסק.

מתי מצב בריאותי יכול לשמש עילה להתפטרות?

לפי סעיף 6 לחוק פיצויי פיטורים לשכיר קיימת אפשרות להפסיק את יחסי העובד מעביד בדין מפוטר עקב מצב בריאות לקוי. זה יכול להיות מצב בריאותי לקוי של העובד או של בן משפחתו אבל חייבים להוכיח כי הנתונים הרפואיים, תנאי העבודה, ויתר נסיבות העניין, מהווים עילה להתפטרות.

האם ניתן להתפטר גם בגין מצב בריאותי לקוי של בן משפחה?

החוק מאפשר להתפטר בגין בן זוג, לרבות ידוע בציבור, ילד, לרבות מאומץ או חורג, הורה, נכד, סב או הורה של בן זוג הגר עמו ועיקר כלכלתו עליו.

כבר ציינתי שצריך להוכיח כי לא רק שיש נסיבות להתפטרות  אלא שאותן נסיבות הן הגורמות להתפטרות ולהפסקת יחסי העובד מעביד. בענין מצב בריאות לקוי נקבע בפסיקה כי יש להוכיח שאותו גורם של מצב בריאותי  אכן מונע את המשך העבודה. העובד המתפטר גם מחוייב לפרט בפני המעסיק את הסיבה. פירוט הסיבה מאפשר למעסיק  למצא פתרונות ואלו יכולים לשלול את נסיבות התפטרות בדין מפוטר. האישורים הרפואיים יכולים להיות מטעם רופא משפחה.

מתי ניתן להתפטר בשביל טיפול בילד?

יולדת עד  9 חודשים מהלידה יכולה להתפטר לצורך טיפול בילד בדין מפוטרת וזאת לפי האמור בסעיף 7 לחוק. לעיים מדובר גם בהורה מאמץ של ילד פחות מגיל 13 או בקבלת ילד עד גיל 10 לאומנה.

הזכות הזו קיימת לא רק לאישה אלא גם לגבר אולם יש לעבוד במספר תנאים.

מי שרוצה להתפטר בדין פיטורין מחוייב לעמוד בתנאים מסויימים  שמטרתן להוכיח שאכן זה לצורך טיפול בילד.

האם מי שעובר דירה יכול  להתפטר בדין מפוטר?

במרוצת החיים עובד נאלץ לעזוב את העבודה בעקבות מעבר מקום מגורים. במקרים מסויימים המעבר יכול  לשמש עילה לקבלת פיצויים וזאת לפי סעף 8 לחוק.

כך למשל,

נישואים ומעבר דירה למרחק של לפחות  40 ק”מ, כאשר מרחק המקום החדש ממקום העבודה גדול יותר ממקום המגורים הקודם.

מעבר מישוב שאינו חקלאי לישוב חקלאי

מעבר מישוב שאינו באזור פיתוח לישוב באזור פיתוח.

יש לשים לב שיש חובת מגורים של לפחות 6 חודשים במקום החדש.

איך אפשר להגיע להתפטרות בדין פיטורין וקורונה ?

הקורונה הציבה בפני מעסיקים רבים מציאות שחייבה אותה לשנות את תנאי העסקה לרעה. שינוי תנאי העסקה כשמגובר בהרעה מוחשית מאפשר לפי סעיף  11(א) לחוק להתפטר בדין מפוטר.

חשוב לציין שזו העילה הכי נפוצה להתפטרות, אבל הזכאות מותנית בעמידה בתנאים.

גם כאן חייבת להיות הרעת תנאים מוחשית במבחן אובייקטיבי והוכחה שההרעה היא הסיבה להתפטרות.

ראשית, עליו להוכיח שאכן מדובר בהרעת תנאים מוחשית, וזאת בהתבסס על עובדות אובייקטיביות, להבדיל בנוסף העובד מחוייב להתרות במעסיק ולאפשר לו לתקן את ההרעה.

יש מקרים שיש פטור מההודעה בייחוד אם ברור שהמעסיק לא יתקן ההרעה המוחשית.

ישל שים לב שיש מקרים שינתן פטור מחובת הודעה מוקדמת.

לא חדשו איתי חוזה זמני- מה הזכויות שלי??

עובד זמני זכאי גם הוא לפי סעיף 9 לחוק להתפטר בדין מפוטר, כאשר הוא הועסק בחוזה למשך תקופה זמנית וזו הסתיימה. אבל במקרה שהמעסיק הציע לחדש את החוזה לפחות 3 חודשים לפני תום החוזה והעובד סרב אין זכות להתפטרות בדין מפוטר.

יחד אם את הצעת חידוש בתנאים פחותים לא יכולה למנוע התפטרות בדין מפוטר.

האם לעובד עונתי יש אפשרות להתפטר בדין מפוטר?

עובד עונתי הוא עובד עם הגדרות לפי חוק. לפי סעיף 11(ב) לחוק גם לעובד העונתי אפשרות להתפטר מעבודתו בדין מפוטר. עליו להתפטר לאחר שלוש עונות רצופות לפחות באותו מקום עבודה ומהסיבה שלא הובטחה לו עבודה רצופה באותו מקום עבודה.

מה הזכויות של מי שהגיע לגיל פרישה?

עובד שהגיע לגיל פרישה וממשיך לעבוד במקום עבודתו זכאי לפי סעיף 11(ה) לחוק כאשר הוא מתפטר בהמשך, להתפטר בגין מפוטר.

חשוב!!!! התפטרות בדין מפוטר יכולה להשפיע גם על זכויות מדיני עבודה וגם על הזכאות לדמי אבטלה

רוצים למקסם את זכויותיכם? השאירו פרטים ועו”ד אסתי וייסלר תחזור אליכם בהקדם.

האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי והשימוש הינו באחריות המשתמש