השלכות הקורונה על העסק והעובדים

התקופה הנוכחית מביאה לשולחני לא מעט סוגיות ודילמות שעוסקות בהשלכות הקורונה על העסק והעובדים. חלקן עוסקות ביחסי עובד מעביד, חלקן עוסקות בהסכמים -ביצועם או ביטולם- ויש גם שאלות ודילמות המשלבות את הפן העסקי עם הפן העסקי והמשפטי. המכנה המשותף לכולן הוא השאלה מה קורה עם עסקים בתקופת COVID 19????

.

וכאן אני רוצה לעצור ולחדד משהו:

הרבה פעמים נראה שלכל שאלה יש תשובה של שחור לבן  אבל האמת היא שזה לא בדיוק כך ויש פנים שונות להשלכות COVID19 על העסק והעובדים.

קחו למשל שאלה ששואלת בעלת מכון לקוסמטיקה:

האם בגלל הCOVID 19 כדאי לי להוציא את העובדות לחל”ת או לא❓

כדי לתת לאותה שואלת תשובה שמתאימה לה, צריך לבחון גם  מה השיקולים שלה וגם מה החששות שלה.
האם השיקול שלה הוא תזרים המזומנים בעסק ואין לה יכולת לשלם משכורות? האם היא דואגת ליחסיה עם העובדות וחוששת מהשלכות החל”ת על יחסיה ואולי נטישה למכון אחר?
שימו לב שהשואלת עסוקה בכדאי או לא אבל היא בכלל לא מודעת לכך שעליה לעשות בירורים משפטיים ולבחון האם יש תנאים שעליה לעמוד בהם.
כך למשל, על המעסיקה לבדוק האם יש בין העובדות אישה שמוגנת מכוח חוק עבודת נשים.
בעצם המונח האמיתי הוא בכלל לא “חל”ת” אלא “חופשה כפויה” ויש לה תנאים בחוק.
אם עד עכשיו לא הסתבכנו מספיק צריך להוסיף את הנתון שמדובר בהוראות משרד הבריאות שכל הזמן משתנות ומנגד בא הביטוח הלאומי ומוכן לשלם חלק נכבד מהשכר לעובדים שיעמדו בדרישות הסף.

*החלטתי כי בגלל הקורונה כדאי לי להוציא עובדים לחלת, מה עושים?*

***מבררים אם יש עובדת שמועסקת למעלה מחצי שנה והיא בהריון או עובדת במסגרת 60 יום לאחר חלד.

***מבררים אם יש עובדת שנמצאת במחלה או בטיפולי פוריות

***מקבלים הכרעה האם מוציאים לחלת ואת מי

***מנפיקים לעובדות אישורים מתאימים

חשוב❣
כדאי מאד לשתף את יועץ המס או רואה החשבון של העסק.
חשוב❣ לזרז את העובדים להגיש טפסים לשירות התעסוקה בלי להתמהמה .

מה לגבי בקשות עובדים לצאת לחל”ת❓

באופן עקרוני עובד שרוצה לצאת לחופשה בין בתשלום ובין ללא תשלום מחוייב לקבל את אישור המעסיק.
*יחד עם זאת סרוב המעסיק צריך להיעשות בתום לב.*
עובד שיצא לחופשה ללא אישור פועל בניגוד להוראות החוק ואחת ההשלכות לכך היא עילה לפיטורין.

*אבטלה למי שעובד בשני מקומות עבודה*

יש לא מעט שכירים שמועסקים בשתי עבודות. מה קורה אם מקום אחד מוציא לחלת ובמקום השני ממשיכים לקבל שכר❓
באופן עקרוני מי שיעמוד בתנאים המזכים לאבטלת קורונה יהיה זכאי גם במקרה של חל”ת רק ממקום אחד.
שימו לב כי ההנחיות משתנות מעת לעת וכדאי להיות מעודכנים.

רוצים כלים שמותאמים לעסק שלכם? השאירו פרטים ועו”ד אסתי וייסלר תחזור אליכם בהקדם.

הערה: הכתוב אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי ו/או התייעצות עם   מורה הוראה.